maanantai 5. marraskuuta 2012

Quorn

Quorn on proteiinivalmiste, joka on valmistettu mykoproteiinista (sieniproteiinista). Quorn on tuotu markkinoille Briteissä vuonna 1985, Ruotsissa 1999 ja meillä Suomessa syyskuussa 2012. (Hyvin ollaan samalla linjalla muiden maiden kanssa...) Quornia myydään Suomessa ainakin suurimmissa K-kaupoissa. Quornissa on paljon proteiinia ja kuituja, ja vähän tyydyttyneitä rasvahappoja. Quornin mykoproteiini on luontaisesti esiintyvä, korkealaatuinen ja terveellinen proteiini. (Lisää tietoa ja reseptejä osoitteesta http://www.quorn.fi.)

Kyseisellä sivustolla mainostetaan Quornin jäljittelevän maultaan ja rakenteeltaan lihaa, mikä lienee syy siihen, miksi se maistui mun mielestä hassulta ja oli rakenteeltaan, noh, ei ihan mun mieleistä. Itse siis haluaisin syödä kasvisruokaa, joka ei muistuta maultaan tai rakenteeltaan lihaa ollenkaan, niin tässä quorn ja minä mennään vähän metsään ja eri teille.



Itse ostin jokin aika sitten quornfileitä, ilman sen suurempaa ideaa siitä, minkä kanssa niitä syödä. Päädyin tällä viikolla kokeilemaan quornia tomaatti-couscousin kanssa (valmis paketti), ja kokemus oli, hmm,  jännä. Itse couscous oli aika pahaa, mutta sopi ihan ok quornin kanssa. Ne häivytti toistensa makujen huonot puolet. Koska couscousista tuli kaksi annosta, ja quornin paisto-ohjeissa käsketään paistamaan se lempikastikkeessa (häh, miksi?), niin paistoin ensimmäisen kokeiluerän Felixin tomaatti-chilikastikkeessa ja toisen soijakastikkeessa. Tomaattikastike ja tomaatticouscous ei ollut maailman paras yhdistelmä, mutta soijakastike peitti quornin sienimäisen maun ja antoi sille hyvän säväyksen.



Quorn oli inhottavan kanamaista rakenteeltaan, ja mausta en oikein osaa sanoa mitään. Siitä on yli kahdeksan vuotta, kun olen syönyt kanaa, joten en voi sanoa maistuuko quorn edes lähes kanamaiselta. Sieniä mä maistaisin siinä enemmän, ja sienet ei ole mun makuelämysten top vitosessa vaan aika pohjalla. Mä en siis pidä sienistä.  

Se, mikä on hyvää quornissa, on sivuston reseptit. Niitä on paljon, ja moni vaikuttaa todella herkulliselta. Vaikka mulla onkin kasviskeittokirjoja useampia, niin jotenkin on vaan niin hankalaa avata kirja ja kokeilla jotain reseptiä. Noita reseptejä haluan ehdottomasti kokeilla! Ehkä se sienimäisyys ei puske läpi, jos quornia on vaan yhtenä ainesosana ruoassa...

Onko joku muu kokeillut quornia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti